verminder-zout

Zout minderen

Volgens het Institute of Medicine hebben we gemiddeld 3,75 gram zout per dag nodig en daar gaan we ver overheen. Het advies in Nederland niet meer dan 6 gram zout per dag te eten.

Omdat ik zelf teveel zout innam door het eten van kant en klare gerechten, chinees eten, diepvries pizza’s ben ik er achter gekomen dat in deze producten gewoon veel te veel zout is verwerkt.

Zout hoef je eigenlijk niet extra toe te voegen aan het eten omdat het al in het dagelijks eten verwerkt is, zoals brood, kaas, vleeswaren en vlees. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te weinig binnenkrijgt. Een zouttekort kan wel ontstaan bij ernstige diarree of braken.

Te veel zout zorgt voor

  • Hoge bloeddruk
  • Houdt vocht vast,
  • Veroorzaakt nierziekten
  • Botontkalking
  • Maagkanker

Natrium

Natrium is nodig voor het regelen van de bloeddruk, de vochtbalans, en goede werking van spier- en zenuwcellen. Als er op het etiket natrium staat i.p.v. zout dan bereken je dit x 2,5. Dus 2 gram natrium 2 x 2,5 is 5 gram zout.

LeeftijdMaximale inname zout per dag
in gram
Maximale
hoeveelheid
natrium per dag
in gram
1 tot 3 jaar31,2
4 tot 8 jaar4,51,8
vanaf 9 jaar62,4

Probeer zout en natrium dus te minderen en doe geen extra zout door het eten. Een goed alternatief zijn kruiden zoals Oregano, Basilicum, Knoflook.

Deze kruiden kan je zelf ook heel goed kweken, hier heb je echt geen grote tuin voor nodig. Gewoon een plantenpot met aarde erin en vervolgens zaden toevoegen en binnen no time heb je zelfgekweekte kruiden.

kruiden-zijn-gezonder