Winkelmand

De verschillende zoetstoffen

Zoetstoffen worden toegevoegd aan veel voedingsmiddelen om het zoeter te laten smaken. Het zit bijvoorbeeld in Frisdrank, Jam, Yoghurt, Fruitsappen. Door het toevoegen van Zoetstoffen zorgt het ervoor dat de smaak hetzelfde blijft. Ze bevatten minder calorieën dan gewone suiker. Je vindt ze ook veel terug in light producten.

Gecontroleerd door de EFSA

De zoetstoffen zijn door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) gecontroleerd. Als het veilig is dan krijgt de zoetstof een E nummer. Als de zoetstof geen E nummer heeft dan zal het niet in het product voorkomen. De voorwaarden om zoetstoffen toe te voegen

  • Het moet nut hebben
  • Het moet voordeel bieden
  • Het moet onschadelijk zijn voor het gebit

De zoetstof Aspartaam is niet goed voor mensen met PKU (phenylketonurie). Een teveel gebruik van polyolen kan een laxerend effect veroorzaken.
We kennen twee soorten zoetstoffen de Polyolen, Natuurlijke Zoetstoffen en de Kunstmatige zoetstoffen, de intensieve.

De intensieve zoetstoffen zijn 30 keer zoeter dan suiker en leveren weinig tot geen calorien. Ze worden kunstmatig gemaakt in de fabriek.

De Polyolen, de natuurlijke zoetstoffen zijn afkomstig van bomen en planten en leveren 2,4 kcal per gram, dus weinig calorieën. Veel polyolen worden vervaardigd uit suikers en zetmeel.

Bij zoetstoffen is het advies: Neem hier niet te veel van, het liefst niet. Het staat niet in de schijf van vijf. Een alternatief als je voeding wat zoeter wilt hebben dan zou je ook kaneel kunnen gebruiken, maar wees hier ook matig in.

Hieronder een handig overzicht met de benaming en het bijbehorende E nummer.

Natuurlijke Zoetstoffen(extensief), PolyolenKunstmatige zoetstoffen (intensief)
Sorbitol (E420)Xylitol (E967)
Mannitol (E421)Aspartaam (E951)
Thaumatine (E957)Cyclamaat (E952)
Stevia (E960)Sacharine (E954)
Maltitol (E965)
Lactitol (E966)
Xylitol (E967)