Koffie-drinken

Weetje over koffie

Nog nooit over nagedacht dat er een stofje in koffie zit verwerkt wat niet goed is voor ons cholesterol gehalte. Dit stofje heeft Cafestol. En in sommige koffiesoorten zit meer cafestol afhankelijk van de soort.

Wat doet Cafestol?

Cafestol verhoogd het LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne)gehalte in je cholesterol, dit blijft plakken aan de binnenkant van de bloedvaten en dat verhoogd het risico op een beroerte of hartaanval. Want bloedvaten kunnen gaan dichtslibben waardoor het bloed slechter kan doorlopen.

Een cholesterol gehalte minder dan 5,0 mmol/l is normaal en een gehalte vanaf 5,0 mmol/l is verhoogd.

Het komt er dus op neer dat hoe meer de koffie is gefilterd hoe gezonder dit is. De meest gezonde koffie is

  • oploskoffie,
  • koffie gezet met een papieren filter,
  • senseo koffie
  • percolator

De meeste cafestol zit verwerkt in de koffie die gezet wordt met een cafetière of kookkoffie.

Het is belangrijk om niet heel veel koppen koffie per dag te drinken maar probeer het bij 4 koppen per dag te houden. Het liefst zonder suiker en melk.

koffie-zwart-drinken