Fietsen-lekker-bewegen

Waarom bewegen zo belangrijk is

Naast gezond eten is bewegen heel erg belangrijk. De combinatie ervan zal voor een goede gezondheid zorgen. Buiten het feit dat de conditie er beter van wordt zal stress en spanning eveneens verminderen.

Verder is bewegen goed voor de longen, slaap je beter en is er minder risico op vallen. Door beweging is er minder bezoek aan de huisarts, ziekenhuis en medicijngebruik. Want wist je dat stilzitten het nieuwe kanker wordt genoemd?

De gezondheidsraad adviseert minstens 2,5 uur per week matig tot intensief te bewegen zoals fietsen of wandelen en twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen in combinatie met balansoefeningen.

Wist je dat… met fietsen 15 km/u je 12 kcal per minuut verbrand?

Begin jij net met sporten?

Als je net begint met bewegen, sporten is het belangrijk dit rustig op te bouwen en niet meteen hard van stapel lopen want dan is de lol er snel van af. Je zult in het begin best spierpijn kunnen krijgen maar na een tijdje went het lichaam aan de beweging en zal het minder voorkomen.

Het meest geschikt om te gaan doen als je gaat beginnen is

  • Wandelen, begin eens met 20 minuten, schaf een stappenteller aan, zoek een wandelmaatje
  • Zwemmen, alle spiergroepen worden hier gebruikt
  • Fietsen, met het gezin of een fietsmaatje
  • Roeien, thuis met een roeiapparaat of een opblaasbare waarmee je in de zomer kan roeien

Met bovenstaande sporten is het minst kans op een blessure. Het meest belangrijk is dat je het leuk vindt en leuk blijft vinden.

Wel blijven drinken

kruiden-thee

Heel belangrijk is om voldoende te blijven drinken ook tijdens het sporten. De norm is om 2 liter vocht per dag te drinken en daarbij nog 1 liter extra als je sport, dit mag water zijn maar kruidenthee is eveneens goed.

Het lichaam geeft zelf aan wanneer je dorst hebt, dus dan kan er eveneens worden gedronken. Zorg ervoor dat het lichaam niet dehydrateert. Vocht is stimulerend voor de nieren.

Welke voordelen heeft bewegen nog meer?

  • Minder pijn bij artritis
  • Vermindert kans op hart- en vaataandoeningen, diabetes, hoge bloeddruk, darmkanker, cholesterol verhoging
  • Botten worden steviger
  • Minder snel moe
  • Beter slapen
  • Houding en postuur wordt beter. Vet wordt omgezet in spieren.

Neem wat vaker de trap in plaats van de lift, en zet de auto iets verder weg zodat je verder gaat wandelen, doe boodschappen met de fiets of lopend. Ga lunch wandelen en ‘s avonds een rondje door de buurt wandelen. Fiets naar je werk.

Wat ik zelf doe aan beweging

Zelf ging ik veel naar de sportschool om cardio fitness te doen daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt omdat ik wat meer buiten wilde zijn. Tegenwoordig wandel ik veel en heb ik bij de Decathlon een Yogamat en wat dumbells aangeschaft en ben ik thuis gaan trainen. Door veel Youtube filmpjes te bekijken heb ik veel van opgestoken.

Uiteraard eist dit zelfdiscipline, maar een voordeel…ik hoef de deur niet uit en stap daarna gelijk onder de douche.