Supplementen

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen bestaan uit vitaminen, mineralen of stoffen met een fysiologisch effect. We kennen allemaal de supplementen in tabletvorm, poedervorm, capsules of ampullen met vloeistof. En jij slikt vast ook wel deze supplementen die je gewoon kunt kopen bij de drogist.

Maar weet je dat deze voedingssupplementen niet nodig zijn als je een normaal en gezond eetpatroon hebt en de schijf van vijf aanhoudt?

Maar er zijn uitzonderingen waarbij wel extra supplementen nodig zijn. Denk aan Veganisten, Zwangeren, Ouderen, Verslaafden, Te eenzijdig eten of zieken.

zwanger-voedingssupplement

Wetgeving

Er bestaat natuurlijk ook een wetgeving om alles te controleren en een aantal jaren geleden kwamen we gezondheidsclaims tegen, wie herinnert zich niet “Is goed voor de darmflora”. De EFSA, Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft hier kritisch naar gekeken en heeft meer dan 90% afgekeurd.

Dus wat je tegenwoordig niet meer tegenkomt is

  • Goed voor de darmflora
  • Zorgt voor sterke botten
  • Goed voor hart- en bloedvaten
  • Helpt gezond oud te worden

Voedingssupplementen bestaan uit oorsprong in een natuurlijke of synthetische vorm. De synthetische is in een laboratorium gemaakt en de natuurlijke als de vitaminen uit de natuur komen.

Wanner supplementen innemen?

De voedingssupplementen zijn het best in te nemen tijdens of direct na het eten zodat de supplementen beter worden opgenomen in de voedselbrij en zo meegaan in de spijsvertering.

supplementen

Welke soorten voedingssupplementen zijn er_

Hieronder zijn de supplementen op een rij gezet welke in Nederland vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist of supermarkt.

  • Mineraal supplementen
  • Aminozuur suppelementen
  • Vitamine supplementen
  • Probiotica
  • Fytotherapeutica
  • Antioxidant supplementen
  • Orgaanconcentraten
  • Vetzuur supplementen
  • Enzym supplementen

We gaan hier niet al te diep op in want het is zo uitgebreid, we komen hier later in een volgende blog nog eens op terug. Maar kunnen wel in het kort uitleggen welke doelgroep extra nodig heeft en waarom.

gezondheid-vitamine

Ouderen, Vrouwen met getinte huid

Omdat hebben minder eetlust waardoor er bepaalde tekorten ontstaan, ook komen ouderen en mensen met een getinte huid minder buiten waardoor ze dus minder Vitamine D en Vitamine B12 krijgen.

Veganisten, Macrobioten

Nemen te weinig dierlijke producten waardoor er een tekort kan ontstaan van Vitamine B12, Vitamine D en IJzer.

Verslaafden, Alcoholisten, Drugsgebruikers

Alcohol neemt niet goed Vitamine B1 op, tevens eten ze vaak te eenzijdig of te weinig waardoor er diverse tekorten kunnen ontstaan.

Zorg dus voor een gevarieerd voedingspatroon met veel verse groente en fruit. Ga regelmatig naar buiten voor opname van Vitamine D, dit is goed voor de weerstand. Een half uur per dag wandelen of een stukje fietsen kom je al een heel eind mee.

Wandelen
Wandelen