Eten-Voeding

Voeding en Energie

We hebben energie nodig om de dagelijkse activiteiten te kunnen doen en dit wordt voornamelijk uit voeding gehaald.

Hoeveel energiebehoefte iemand heeft verschilt natuurlijk per persoon en is sterk afhankelijk van

  • Lichaamsgewicht
  • Stress
  • Klimaat
  • Leeftijd
  • Lichamelijke activiteit
  • Zwangerschap

De voeding die energie oplevert in belangrijkheid van volgorde:

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers. Ons lichaam heeft hier een voorkeur aan als brandstof en zet het om in glucose en dit is de belangrijkste energiebron voor onze spieren.

Vetten

Bij een tekort aan koolhydraten worden vetten in energie omgezet. Alle vetten die niet worden gebruikt als bouwstof wordt opgeslagen in ons lichaam.

Eiwitten

Eiwitten zijn het minst belangrijk en zijn goed voor het onderhoud en opbouw van onze spieren en weefsels. Het wordt pas gebruikt als er niet genoeg vetten of koolhydraten voorradig zijn. En bij teveel eiwit wordt het in lichaamsvet omgezet.

De voeding die we dagelijks nodig hebben

  • Groenten en fruit
  • Graanproducten
  • Zuivel, Vis, Vlees, Vleesvervanger en ei
  • Olien en Vetten
  • Dranken
  • Niet basisvoedingsmiddelen

Geraffineerde voedingsmiddelen

Geraffineerd wil zeggen dat deze producten geen vitaminen en mineralen bevatten en het lege calorieën zijn. Producten zoals koek, gebak, snoep, snacks, sauzen, broodbeleg, chocoladeproducten.

Er is veel suiker, vet en toevoegingen in verwerkt en dit is ongezond. Als je wilt afvallen dan kan je deze producten beter niet eten.

De term ‘Light’

Light mag zo heten als er 30% minder calorieën, vet en suiker in zit t.a.v een gewoon product. Dit vet wordt wel vaak vervangen door koolhydraten en eiwitten, dit geeft ook energie. Pas op…je denkt vast dat je hier meer van kunt eten maar hiermee kan je de calorieën niet compenseren, dus bij een gezond voedingspatroon is het advies om dit te laten staan.

Zoetstoffen

Zoetstoffen worden ingedeeld in natuurlijk en kunstmatig. Het is toegestaan van de warenwetbesluit om zoetstoffen toe te voegen mits dit onschadelijk is voor de gezondheid. Ook moeten ze aan een aantal toelatingseisen voldoen, hier komen we later nog eens op terug.

Zoetstoffen vinden we terug in koek, ijs, salades, snoep, gebak, bier. Ook van deze producten is het advies hier niet of liever niets van te nemen.