Winkelmand

Vermoeidheid? Waarschijnlijk Vitamine tekort

Moe zijn we allemaal wel eens maar als je langere tijd vermoeid bent en je wordt al moe wakker dan moet je eens je eetpatroon onder de loep nemen. Waarschijnlijk heb je een vitamine tekort en zou het wel eens simpel op te lossen zijn, Als dit niet werkt bezoek dan je huisarts en laat het nader onderzoeken.

Vitamine B voor de Energievoorziening

vitamine-groente-fruit

Vitamine B is erg belangrijk en zorgt voor de energievoorziening, voldoende vitamine B is erg belangrijk. Je haalt het voornamelijk uit voeding.

  • Vitamine B1

Is te vinden in volkorengraan producten, brood, aardappelen, melk en vlees

  • Vitamine B2

Vinden we in volkoren brood, vlees, verse groente, fruit, graanproducten

  • Vitamine B3

Vinden we in Volkorenproducten, verse groente, aardappelen, vlees, vis

  • Vitamine B5

Volkoren producten, peulvruchten, ei, melk, verse groente, fruit

  • Vitamine B6

Volkoren producten, aardappel, peulvruchten, verse groente, brood, kaas, melk

  • Vitamine B8

Vitamine B8 wordt ook wel Biotine genoemd en zorgt voor gezond haar, een gezonde huid en dat ons zenuwstelsel normaal blijft werken. Bij te weinig Biotine kan je dus vermoeid en/of depressief worden. Je vindt Vitamine B8 in Eieren, noten, pinda’s, melk, lever.

Vitamine C is essentieel

Vitamine C is essentieel voor veel lichaamsfuncties en de bescherming tegen oxidatie. Het zorgt er ook voor dat het immuunsysteem goed blijft werken. Bij te weinig Vitamine C kan je last krijgen van je gebit, sneller ziek, scheurbuik en vermoeid.

Vitamine C vindt je in Vers fruit, groenten, paprika, spruiten, tomaten, grapefruit, prei, bloemkool, broccoli, groene kool, kiwi, mandarijnen, mango.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor de opbouw van onze botten en een goede vorming van ons gebit. Vitamine D halen we voornamelijk uit zonlicht. Dus buitenlucht is zeer belangrijk voor ons en bij een tekort kan ook misselijkheid, minder eetlust en obstipatie ontstaan. Vitamine D vindt je verder in makreel, zalm, vette vis.

Tips tegen vermoeidheid

Probeer je vermoeidheid eerst eens op te lossen door meer van de bovenstaande groente en fruit te nemen en de onderstaande tips.

  • Verse groente is belangrijk.
  • Geen pakjes en zakjes, kant- en klare producten.
  • Volkoren producten en veel fruit
  • Bewegen, buitenlucht
  • Minder tot geen alcohol
  • Voldoende slaap
  • Geen suiker nuttigen
  • Probeer positief te denken

Mocht de vermoeidheid na deze tips niet opgelost zijn bezoek dan een dokter.