Winkelmand

Streefgewicht bepalen en bereiken

Als je last hebt van overgewicht en je wilt een aantal kilo’s afvallen dan is het wel handig om te bepalen hoe je dit kunt gaan doen. Dan moet je eerste weten wat je huidige BMI is. Een gezond BMI is tussen de 18,5 en 25. Een gezond afvalpatroon is ongeveer 1 kilo per week. Denk aan 5 tot 10 procent van je huidige gewicht.

Bereken eerst je BMI

Om je BMI te berekenen ga je eerst op de weegschaal staan want het is wel handig om te weten hoe zwaar je nu bent. Vervolgens lengte x lengte te berekenen, bijvoorbeeld 1,65×1,65= 2.7225. Vervolgens je gewicht:uitkomst. Dus je weegt bijvoorbeeld 65 kilogram, 65:2.7225= 23.8. Let op ! De BMI berekening geldt tot een leeftijd van 70 jaar.

Of bereken het via de calculator

BMI
<18.5Onder gewicht
18.5 – 24.9Gezond gewicht
25 – 29.9Over gewicht
30 – 39.9Obesitas

Streefgewicht berekenen

Om je streefgewicht te berekenen hanteer je de onderstaande formule

gewenst bmi x (lengte x lengte) = streefgewicht

Voorbeeld is 22 x 2.65

Met deze rekensom is het handig om zo je streefgewicht te bepalen en een doel te stellen om af te vallen.

Hoeveel tijd heb je nodig om af te vallen?

Het is wel belangrijk om het rustig aan te doen om zo het jo jo effect te vermijden. Bovendien is een crash dieet niet zo gezond voor je lichaam. Doe het rustig en bouw het kalm op. Je moet immers ook even wennen aan het nieuwe patroon en dit gaat met kleine stapjes. Het is dus een aanpassing van je eetpatroon wat je ook in de toekomst vol moet zien te houden. Als je je streefgewicht hebt bereikt dan kan je daar je voedingspatroon op doorborduren en misschien nog een paar kilo afvallen.

Belangrijk is dus dat je minder voeding binnenkrijgt dan dat je nu doet. Daarnaast is beweging, sporten ontzettend belangrijk. Minder calorieën, denk aan 500 calorieën minder dan je huidige eetpatroon.

Je kan dus het aantal kilo wat je wilt afvallen vermenigvuldigen door 2. Dus als je 10 kilo wilt afvallen dan doe je 10 x 2, de uitkomst = 20 weken. Hier gaan we uit van een halve kilo per week, bij 1 kilo per week zit je dus op 10 weken.

Soms niet op eigen houtje gaan afvallen

Belangrijk is wel dat je in sommige gevallen hulp moet gaan zoeken en niet zomaar gaan afvallen. Soms is het beter professionele hulp te zoeken en ga bij twijfel eerst naar de huisarts om samen tot een oplossing te komen.

Lees ook het blog: Stap voor stap aanpassen eetpatroon

Vitamine-Groente-Fruit
Veel groente eten