Winkelmand

Stap voor Stap aanpassen van eetpatroon

Je weet dat je anders moet gaan eten om af te vallen maar hoe doe je dit dan? Onthoudt dat je deze aanpassing wel je leven lang volhoudt voor het beste resultaat want terugval betekent weer aankomen in gewicht met alle gevolgen van dien. Dit gaat dus niet over een dieet maar het aanpassen van je eetpatroon.

Overgewicht is erg ongezond en Rijksoverheid streeft naar een gezondere leefstijl om volksziektes zoals Diabetes, Hart- en vaatziekten, te voorkomen. Dit is onder andere mogelijk door minder zout, verzadigd vet en minder suiker in voeding.

Mindset

Het klinkt misschien zweverig maar door een knop om te zetten in je hoofd, dus een mindset gaat het lukken. Het zal beslist even wennen zijn maar je merkt al snel verschil.

Bereken dus eerst eens je BMI en welk gewicht je wilt bereiken en maak aan de hand daarvan een stappenplan. Je hoeft ook echt niet al te streng te zijn en je mag best wel eens iets lekkers nemen, het is de bedoeling dat je het volhoudt.

Houdt eens een dagboek bij van wat je allemaal eet, aan de hand daarvan kan je gaan bepalen van je kunt aanpassen.

Vermijd in ieder geval de producten die niet vermeld staan in de schijf van vijf.

Tip 1

Laat suiker staan, dus neem niet die snicker of koekje bij de thee bij thuiskomst. Dus ook geen frisdrank, sap uit pakjes, alcohol, geen suiker in de koffie of thee.

Tip 2

Reduceer zout. Officieel mogen we 6 gram zout per dag maar in de praktijk komt dit vaak neer op 10 gram zout of meer. Dus laat het zoutpotje staan. Neem geen pakjes en zakjes, geen bouillonblokjes, geen bewerkt vlees maar wit vlees zonder vel, kip/kalkoen. Geen Croissantjes, zit veel zout in verwerkt.

Tip 3

Meer groente, schep lekker je bord vol groente liefst 250 gram. Het lijkt veel maar neem dan iets minder vlees. Of neem overdag wat snoeptomaatjes, wortels, paprika of een salade.

groente-gezond

Tip 4

Kom lekker in beweging. Ga wandelen en niet meteen een vol uur, als je dat namelijk niet gewend bent krijg je spierpijn. Bouw het rustig op en kijk wat je aankunt.

Lekker naar buiten is nog gezond ook en je krijgt door daglicht vitamine D. Stap eens op de fiets, ga zwemmen, neem vaker de trap, ga lunchwandelen, doe een yogacursus. Naast wandelen zijn spierverstevigende oefeningen een goede bodyworkout.

Doe iets wat je leuk vind zodat je het ook langer volhouden kan.

Tip 5

Drink veel vocht 1,5 tot 2 liter per dag. Dit betekent meer water, thee een paar koppen koffie. Als je water saai vindt, doe er dan eens citroen of munt in. Yoghurt en soep valt ook onder vocht, dus maak ook eens een verse gezond soepje klaar. Vermijd alcohol.

soep-gezond-en-lekker