085 0090909 info@voedingsdeskundige.nl

Winkelmand

Slaap problemen?

Vaak hoor ik in mijn omgeving dat men slecht slaapt en dat is in deze tijd natuurlijk niet zo heel gek. Maar hier zou je toch wel wat aan kunnen doen. Natuurlijk slaapt iedereen wel eens slecht maar dit moet niet te lang duren anders beinvloedt dit onze concentratie. De tekst gaat onder het filmpje door.

Niets is zo lekker om op de bank te hangen en een avondje tv kijken met je smartphone bij de hand. Maar wist je dat die beeldschermen niet zo goed zijn voor het slapen gaan?

Beter is om je smartphone weg te leggen, probeer minder naar social media te kijken, het is even wennen maar dit gaat je echt lukken.

Minder televisie kijken

Probeer minder televisie te kijken. Veel mensen zetten gelijk de tv aan bij thuiskomst van het werk omdat dit zo ontspannend is. Lekker eten terwijl je de televisie aanstaat. Maar zo kijk je toch als snel 4 uur televisie op een avond en dat is te veel.

Geen Alcohol of Pillen

Neem geen alcohol, koffie of slaappillen. Hier raak je snel aan verslaafd. En alcohol werkt tijdelijk, dus alcohol drinken als slaapmuts gaat niet werken. Caffeine blijft tot 6 uur in je lichaam aanwezig, is dus niet verstandig voor het slapen.

Wat wel te doen?

Maar wat moeten we dan doen om beter te slapen? Nou ga bijvoorbeeld eens een wandeling door de buurt maken. Een ommetje voor het slapen gaan is heerlijk, je krijgt zuurstof. Wandelen is gezond en hiermee heb je minder kans op blessures en je hoeft je ook niet om te kleden.

Naar-buiten-wandelen

En probeer dus minder televisie te kijken, ga rustig eten en leg ook je smartphone even weg.

Lunchwandelen, zit je op kantoor dan betekent dit dat je de hele dag binnen zit. Als je gaat lunchwandelen ben je even lekker buiten. Je kan je lunch ook buiten op eten tijdens het wandelen. Zo krijg je daglicht en vitamine D binnen, wat weer beter is voor je weerstand.

Gezond eten

Gezond eten is zeker heel belangrijk, als je veel vet, suiker en zout eet dat geeft een vermoeid gevoel. Je hebt het misschien niet eens zo snel door maar als je dat laat staan dan voel je je al snel een heel ander mens. Probeer dus ook minder suiker te nemen. En ‘s avonds geen koekjes of snoep eten, geen suiker in je thee.

Veel groente en fruit eten, minder vet, dus geen afhaal of eten laten bezorgen. Hier zit vaak te veel zout in verwerkt. Beter is om vooruit te koken. Minder vlees en meer groente.

Microvoedingsstoffen
Microvoedingsstoffen

Samengevat tips om beter te slapen

  • Minder televisie kijken
  • Lunchwandelen
  • Leg je smartphone weg, deze hoort ook niet in de slaapkamer
  • Niet computeren ‘s avonds, dus: niet gamen
  • Ga wandelen door de buurt of elders, is goed voor je weerstand en Vitamine D
  • Geen koffie, alcohol of slaappillen
  • Zoek ontspanning, zoek een hobby
  • Ventileer je slaapkamer, zet een raampje open
  • Zorg voor een schone slaapomgeving, door stof kan je slecht slapen
  • Zorg voor een donkere omgeving

Probeer de tips eens een tijdje uit en kijk of je beter gaat slapen. Slaap lekker!

We zijn gek geworden?10% korting op alles met kortingscode: Pasen10

Deze actie geldt in de hele maand April!