Winkelmand

Praktijkverhalen, 10 kilo afgevallen

Een verhaal uit de praktijk van een cliënt die graag een aantal kilo’s wilde afvallen, ik noem haar Els. Ze zocht een voedingsdeskundige die haar advies en raad kon geven omdat ze simpelweg niet wist hoe ze af moest vallen. Els en haar gezin houden ontzettend veel van lekker eten, feestjes met alcohol erbij. Maar nu was het toch echt tijd om er wat aan te gaan doen.

Omdat het initiatief van Els kwam en haar man en kinderen niet echt meewerkten heeft ze contact met mij opgezocht per mail. Vervolgens zijn we gaan zoomen en luisterde haar man ook mee, want ik heb ze weten te overtuigen dat het hele gezin hier achter moet staan en dat ze Els moeten ondersteunen hierbij. Els werd na ons zoomgesprek enthousiast en volgde de aanwijzingen op die ik haar gaf en daar wordt ik natuurlijk ook enthousiast van. Het was de bedoeling om in eerste instantie 10 kilogram kwijt te raken.

Een verkeerd eetpatroon

Het eetpatroon van Els en haar gezin was overal sausjes bij, veel koekjes, kaas, kant- en klare gerechten uit de supermarkt en vaak een afhaalpizza. Als eerste heb ik haar verteld dat ze deze dingen beslist moeten laten staan en over te gaan op verse groenten, weinig vlees en aardappelen, rijst, quinoa of peulvruchten. De sausjes achterwege laten, geen koekjes meer kopen, minder alcohol en bewegen.

Els ging elke avond 1 uur wandelen en ze vond het heerlijk om buiten te zijn, dit betekend dus ook 1 uur minder televisie kijken. Haar man ging later ook mee en in het weekend trokken ze er op uit met de kinderen naar het bos, het strand of gewoon in de buurt een ommetje maken.

Wandelen en Krachttraining

Al snel was er een paar kilo af en Els merkte echt verbetering, ook omdat ze gezonder waren gaan eten dus ze was op de goede weg. Naast wandelen schafte ze een paar dumbells aan en ging thuis krachtoefeningen doen, dat had ze ook nog nooit gedaan en dit beviel eveneens heel erg goed.

Het enige wat Els heeft gedaan op aanraden van mij als voedingsdeskundige is een verandering aangebracht in het eetpatroon, ze is anders gaan eten. Onderstaand zijn de dingen die Els en haar gezin anders zijn gaan doen:

  • Vaker zelf met verse groenten (gewoon uit de supermarkt) koken
  • Een goede wokpan aangeschaft, lekker wokken met kip en groente
  • Bij feestjes besluiten wat te gaan eten vóór het feest, alleen een stukje taart of alleen wat nootjes
  • Bij anderen gaan eten jezelf voornemen hoeveel je gaat eten en geen grote porties nemen, in ieder geval geen vette sauzen

Het gezin is eveneens meer gaan bewegen

  • Wandelen, bijna elke avond een uur wandelen, in het weekend vaak met het hele gezin
  • Vaker de fiets pakken in plaats van de auto
  • Op het werk lunchwandelen en vaker koffie halen voor collega’s
  • Krachtoefeningen en lenigheidsoefeningen

Els had niet gedacht dat ze dit allemaal in staat was, ze hebben echt doorgezet en na 2 maanden is ze 10 kilo afgevallen en ze gaat nu op eigen kracht verder om nog een paar kilo kwijt te raken, En ook haar man is een paar kilo kwijt. Ze voelt zich echt veel beter in haar vel en veel fitter. Ik heb haar de goede handvatten gegeven zodat Els het nu zelfstandig verder kan oppakken. Ze kan mij natuurlijk altijd nog om raad vragen.

Gelukkig heeft Els doorgezet en geduld gehad, en staat haar man ook achter haar. De kinderen eten gezonder en snoepen nu iets minder. Stap voor stap worden er positieve resultaten behaald en daar wordt ik ook altijd weer blij van.

Als jij ook hulp wilt dan kan je mij een mail sturen via info@voedingsdeskundige.nl.