Winkelmand

Omgaan met lekkere trek

Omgaan met lekkere trek. Je kent het wel. Tussen het ontbijt en de lunch heb je vast wel trek in iets lekkers. Dan is een koekje of chocolade snel gepakt. Rond 16.00 uur is ook zo’n verleidelijke tijd. Een cup of soup zou er dan ook wel ingaan. Maar dit kan voorkomen worden.

Als je thuiswerkt is de verleiding vele malen groter dan dat je op kantoor zou doorbrengen. thuis zijn volop verleidingen en op je werk misschien minder.

Vooral tijden de lockdown gingen we lekkere dingen bakken. zoals koekjes, cake en taart. en vers brood is zo lekker dus daar wordt meer van gegeten.Dus op die manier vliegen de corona kilo’s er aan. We eten in het westen grotendeels voor ons plezier en niet meer naar onze behoefte. Eten is een leuke bezigheid waar je blij van wordt. En snacken is al helemaal lekker toch?

Minder wordt lastig door omgeving en gewoonten

We willen minder gaan snacken en gezonder eten. Maar dat wordt allemaal beste lastig. Het is voornamelijk de omgeving. Want je ruikt en ziet om je heen allerlei lekkers. Bovendien is het moeilijk om te weigeren. Vooral als iemand trakteert. Dan denk je “vooruit, voor deze keer”. Als er gekeken wordt naar dieren, dan worden deze vaak niet dik.

Onze voeding zit barstensvol zout en suiker. Vooral bij sterk bewerkte voeding. Dit noemen we “verborgen suiker en zout”. Omdat je hier al snel meer van eet krijg je meer binnen dan dat je werkelijk nodig hebt. Het verzadigingsgevoel raakt in de war. Daarom adviseren dietisten en voedingsdekundigen pure voeding te nemen. Bijvoorbeeld Griekse yoghurt, kwark, noten, fruit en groente, dit zijn weinig bewerkte producten.

Hieronder staan enkele tips die kunnen helpen bij een gezonder eetpatroon

1. Zorg voor een verzadigd gevoel.

Als voeding voldoende eiwitten, vezels, vocht en gezonde vetten bevat. Dan krijg je geen lekkere trek.

2. Waarom heb je eigenlijk honger.

Vaak speelt verveling of vermoeidheid ook een rol bij honger.

3. Koop geen ongezonde snacks niet,

Zorg ervoor dat je het niet in huis hebt. Want wat er niet is kan je dus ook niet opeten. Het zou al snel een gewoonte worden. Even een snoepje hier een koekje daar. Hier kom je al snel van aan. Laat het dus geen gewoonte worden.

4. Gezonde snacks bij de hand

Er zijn volop gezonde snacks verkrijgbaar. Ook diegene die je zo in je tas mee kan nemen. Als je onderweg bent, neem dan een gezonde snack. Bijvoorbeeld een banaan, snoeptomaten, wortels, hard gekookt ei, komkommer of ongezouten noten.

Tomaatjes

5. Bereid je dus voor

Bereid je dus voor als je op pad gaat. Als je naar je werk gaat, thuis komt van school of tussen het reizen door. Pak dus die banaan appel. Of neem een handjevol ongezouten noten. Een plan maken is een ander idee. Als je bijvoorbeeld een rot dag hebt. Neem dan een stuk fruit in plaats van chocola.

En neem je eigen boterhammen mee die je alvast hebt belegd. Met bijvoorbeeld banaan of komkommer. Hiermee voorkom je dat je onderweg toch weer iets ongezonds gaat eten.

6. Een verleidingsarme omgeving.

Als je minder wilt snoepen buiten of in je eigen omgeving. Kijk dan ook eens op de website van het voedingscentrum. Hier staan veel tips die jou helpen hierbij. Omzeil dus je gewoonte en zintuigen honger. Belangrijk hierbij is dat het hele gezin meewerkt. Tevens vrienden en collega’s, je kunt ze op de hoogte brengen dat je niet wilt snoepen.

kantoor-afvallen
ajax-loader