Niet-in-de-schijf-van-vijf

Niet in de schijf van vijf

De schijf van vijf daar hebben we allemaal wel eens van gehoord toch? Natuurlijk weet je niet uit je hoofd wat er wel en niet in staat daar heb je geen tijd voor of helemaal geen zin in.

Hieronder heb ik een aantal producten geplaatst die niet in de schijf van vijf staan en waarom niet.

Dit betekent niet dat je deze nooit mag nemen, maar denk er aan dat je ze met mate eet. Het is belangrijk om gevarieerd te eten met voldoende groente en minder vlees. Daar kom ik later nog eens op terug.

De schijf van vijf staan GEEN producten vermeld met:

  • Teveel zout
  • Teveel suiker
  • Transvet
  • Te weinig vezels
  • Verzadigd vet
NIETWAAROM NIET
Blikken/Potten
Groente, Groentesappen, Fruit, Vruchtensappen, Appelmoes
Groente a la creme
Teveel zout
In creme is vaak room en zout toegevoegd
Bewerkt vlees, hamburgers, speklappen, gemarineerd, lamskarbonade, gehakt.
Vleeswaren: Worst, Ham, Pate.
Kant en klare vleesvervangers
Teveel verzadigd vet en zout. Hoger risico op darmkanker, diabetes en beroerte
Gezouten noten, borrelnootjes, suikerpinda’s, notenpasta, pindakaasTeveel zout, suiker, verzadigd vet
Roomijs, Softijs, Yoghurtijs, SlagroomVeel verzadigd vet en suiker.
Croissant
Wit brood, wit knackebrod, wit krentenbrood
Bladerdeeg bevat weinig vezel, teveel verzadigd vet en zout.
Wit brood te weinig vezels, teveel verzadigd vet
Witte pasta, witte rijst, witte couscousZitten geen vezels meer in
Kookkoffie, koffie van cafetiereTeveel cafestol, verhoogd het ldl gehalte
Light Frisdrank, Groente-vruchtensappen, Frisdrank, Ijsthee, sportdrank, energiedrankTeveel suiker, zorgt voor diabetes en overgewicht.
Koek, snacks en snoepTeveel toegevoegd suiker en verzadigd vet
Zoet broodbelegTeveel toegevoegd suiker of zout
SauzenTeveel zout of suiker