085 0090909 info@voedingsdeskundige.nl

Winkelmand

Nationale week zonder vlees

De vierde editie van de week zonder vlees gaat volgende week van 8 maart tot 14 maart weer van start. Dit is een initiatief van Isabel Boerdam van de Hippe Vegetarier die vind dat we wel wat minder vlees mogen eten. Dit jaar zal de week zonder vlees in het teken van Flexitarisch worden gepromoot.

Zelf ben ik Flexitarier en zou best een week zonder vlees kunnen eten, het is gezonder en beter voor het milieu, vanwege de uitstoot van broeikasgassen, en het kost veel water en natuur.

Ons voedingspatroon zou voor 2/3 plantaardig en voor 1/3 dierlijk producten moeten staan. Om gezonder te leven zou je dus meer plantaardige producten moeten eten. Zelf ben ik geen voorstander van vleesvervangende producten zoals tofu, vega vlees omdat daar relatief veel zout in zit en er vaak een dikke korst paneelmeel op is verwerkt.

We eten teveel vlees

Aanbevolen wordt om maximaal 500 gram vlees per week te eten en Nederlanders zitten hier ver boven. Nog beter is on onbewerkt vlees te eten want van bewerkt vlees loop je meer risico op ziektes zoals hart- en vaatziekten, beroertes, (darm)kanker. Wist je dat…Een vegetarisch voedingspatroon coronaire hartziekten verkleint?

Microvoedingsstoffen
Microvoedingsstoffen

Wat kan ik dan eten in plaats van Vlees?

Een menu zonder vlees hoeft echt niet saai te zijn want je kan het eenvoudig vervangen door peulvruchten (kikkererwten, bonen, linzen). Wieren, Algen, Granen, Groente, Eieren. Ongezouten noten, pitten en zaden zijn tevens een goed alternatief.

noten-allergie

Waarom Vegetarisch eten?

  • Beter voor de gezondheid
  • Beter voor het milieu
  • Beter voor de dieren
  • Beter voor een eerlijke voedselverdeling…wist je dat… bijna 1 miljard mensen ondervoed zijn?
  • Beter voor de oceanen
  • Verkleint coronaire hartziekten

Doe jij mee met de Week zonder Vlees van 8 maart tot en met 14 maart?

We zijn gek geworden?10% korting op alles met kortingscode: Pasen10

Deze actie geldt in de hele maand April!