Winkelmand

Nationale Suiker Challenge 7 t/m 13 juni 2021

Het Diabetesfonds organiseert weer een week van 7 juni t/m 13 juni om minder tot geen suiker te eten met deze Nationale Suiker Challenge.

Wist je dat… meer dan 60% van de volwassenen zich niet aan de suikerrichtlijn houdt van de Wereldgezondheidsorganisatie? Teveel suiker kan leiden tot overgewicht, diabetes, vermoeidheid, darmklachten.

Helaas zit er in veel producten suiker en verborgen suiker, producten waarvan je totaal geen weet hebt dat het er in zit en daarom krijgen we al snel veel te veel suiker. Suiker werkt eveneens verslavend, want bij het zien van zoetigheid gaan je smaakpapillen al werken. Bovendien is teveel suiker slecht voor het gebit, er ontstaan sneller gaatjes. Suiker kan hoofdpijn en leververvetting veroorzaken. Een volwassene mag maximaal 60 gram suiker per dag.

Een week zonder suiker, kan ik dat wel?

Vanwege de bovengenoemde gezondheidsrisico’s zou je het kunnen proberen een week zonder suiker. Doe eens geen suiker in je koffie of thee en neem geen koekje ‘s avonds bij de televisie. Het is even wennen maar geloof mij, als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je niets anders meer. Suiker is zelfs toegevoegd in volkoren brood.

5 redenen om mee te doen

Omdat je lichaam gewent aan suiker is zul je moeten ‘afkicken’ , en dit heeft best veel voordelen voor je lichaam en geest. Hieronder staat beschreven waarom je mee zou willen doen.

1. Makkelijker afvallen

Veel calorieën blijven bespaard door minder tot geen suiker te eten en is het afvallen hierdoor makkelijker. Wist je dat…1 gram suiker is gelijk aan 4 kilocalorieën?

2. Kleiner risico op Diabetes

Wist je dat… een blikje cola per dag je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20% verhoogt wordt? Bij een teveel aan inname suiker verhoogd dit het risico op Diabetes.

3. Meer energie

Suiker maakt je moe omdat je suikerspiegel snel daalt en stijgt, het kost je lichaam veel energie. Als je suikerproducten laat staan dan blijft je suikerspiegel stabieler. Dus minder tot geen suiker maakt fitter, vrolijker en energierijker.

4. Beter slapen

Je zal zien dat als je minder tot geen suiker meer neemt dat je dan beter zult slapen. Je voelt je fitter en je hebt daardoor meer energie en dat je daarmee weer goede en gezonde keuzes kunt maken.

5. Minder buikklachten

Bij een teveel inname aan suiker ontstaan er buikklachten. Fruitsuiker kan diarree, opgeblazen gevoel en winderigheid veroorzaken. Beter is suikerrijke producten te vervangen door gezond eten. Dan zal je zeker minder last hebben van buikklachten.

De deelname is gratis

De Nationale Suiker Challenge van 7 juni t/m 13 juni is gratis en bij deelname ontvang je gratis het digitale Suiker Challenge Magazine, krijg je een week lang diverse tips en je kunt diverse brochures downloaden. Inschrijven kan je doen bij het diabetes fonds.

nationale-suiker-challenge
Diabetes fonds