Winkelmand

Migraine

Migraine is echt een vervelende aandoening en komt altijd wanneer het niet uitkomt. Ja, wanneer komt het eigenlijk wel uit? Je wilt het liever niet. Maar wel lastig want dit kost weer enkele dagen om weer tot een normaal patroon te komen. Heb je vaak last van migraine, bezoek dan eerst eens de huisarts.

Wist je dat…2 miljoen Nederlanders jaarlijks een migraine aanval hebben?

De oorzaak van Migraine

Het kan komen door voedselovergevoeligheid waarbij Biogene Aminen in zijn verwerkt, stress, spanning, wisselend slaappatroon, darmklachten. Als het komt door overgevoeligheid bij voeding dan komt er een stof vrij “histamine”, deze stof wordt door het lichaam zelf aangemaakt en kan een probleem zijn als hier teveel van in ons lichaam zit. Als je iets eet waar je intolerant voor bent dan kan dit problemen veroorzaken.

Hoe komt je lichaam aan Histamine?

  • Door voeding met teveel aan histamine
  • Door voeding te eten waarbij het lichaam zelf stimuleert om histamine vrij te geven
  • Omdat je lichaam het zelf aanmaakt

Histamine is vaker te zien bij vrouwen vanwege een ander hormoonbalans.

Oplossen met dieet

Een goed voedingspatroon en beweging is hierbij wel belangrijk want veel producten lokken migraine uit. Denk bijvoorbeeld ook aan Chocolade, Wijn, oude kazen, Voedingsadditieven zoals Aspartaam en Nitrieten, Gluten, sterke geur zoals parfum, overslaan van maaltijd.

De producten die je beter kunt nemen zijn

  • Weinig zuivel= verslijming, wel geitenmelk
  • Fruit
  • Visproducten
  • Vlees
  • Onbewerkte voeding
  • Zuurdesembrood
  • Vers vlees, Vis, Gevogelte
  • Verse aardappelen
  • Olijfolie (onverzadigd vet)
  • Geen Cafeïne
  • Voldoende drinken, 1,5 tot 2 liter vocht per dag

Tevens zouden extra supplementen voldoening kunnen geven zoals Multivitamine, extra vitamine C, Ginkgo Biloba, Co Enzym Q10.

Probeer eens je voeding een aantal weken aan te passen en kijk hoe dat gaat. Dit betekend zoveel mogelijk verse groente en fruit, plus de producten van bovenstaande tabel. Houdt bijvoorbeeld voor 6 weken een hoofdpijndagboek bij

Kom in beweging en ga naar buiten

Verder is het belangrijk om veel te bewegen en frisse lucht op te snuiven. Ga een stuk wandelen of fietsen en probeer niet de hele dag binnen te zitten. Als je op kantoor zit probeer dan in de pauze even naar buiten te gaan, want de hele dag in de airco kan eveneens een trigger zijn. Zorg voor ontspanning. Probeer ook zo weinig mogelijk naar beeldschermen te kijken, ‘s avonds niet te lang tv kijken.