Microvoedingsstoffen

Microvoedingsstoffen

Microvoedingsstoffen hebben we naast de macrovoedingsstoffen ook nodig om te kunnen functioneren. Deze hulpvoedingsstoffen bestaan uit

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Spoorelementen
  • Bioactieve stoffen

Hier hebben we slechts kleine hoeveelheden van nodig.

Vitaminen

Het merendeel van vitaminen is van noodzaak om dit via voeding binnen te krijgen want ons lichaam kan slechts een paar zelf aanmaken. Een belangrijke variatie in onze voeding is dus van groot belang.

Wist je dat… er twee soorten vitaminen zijn? Namelijk in water oplosbaar, zoals B en C, en in vet oplosbaar zoals A, D, E en K.

Mineralen

Mineralen zijn belangrijk voor lichaamsfuncties en een goede gezondheid. Mineralen zoals bijvoorbeeld Calcium, Zink, Magnesium, Kalium zorgen voor het onderstaand

  • Voor een goede vorming van tanden en botten
  • Speelt een rol bij de productie van uiteenlopende enzymen
  • Ze zorgen voor een goede balans van lichaamsvloeistoffen

Spoorelementen

Van deze mineralen hebben we maar heel weinig nodig en heten daarom spoorelementen. Ons lichaam kan geen mineraal zelf aanmaken en moeten dit dan ook uit voeding halen. Onderstaand valt onder de spoorelementen

  • Jodium
  • Chroom
  • Koper
  • Selenium
  • Lithium

Van al deze stoffen zijn dus weinig nodig en de hoeveelheid wordt uitgedrukt in mg of mcg.

Bio Actieve stoffen

Deze stoffen komen van nature voor in onze producten en zowel kunstmatig. Degene die in planten voorkomt worden ook wel fytonutrienten genoemd.

Onder bio actief stoffen valt

  • Ginkgo, heeft een positief effect op de bloedsomloop
  • Quercetine, is goed tegen trombose
  • Carotenoiden, hebben een gunstig effect op ons afweersysteem en is goed voor de ogen
  • Isoflavonen, zorgen voor een gunstige gezondheid
  • Co Enzym Q10, is verwerkt in granen, noten, zaden, eieren en is goed voor het immunnsysteem.

Water

Wist je dat…ons lichaam voor circa 60% uit water bestaat? Wij kunnen niet 4 dagen zonder…

Wij verliezen dagelijks 2,5 liter vocht door zweet, ademen, urineren, ontlasting en dit moet ook weer aangevuld worden. Daarom is het belangrijk om minimaal 1,5 liter vocht moeten innemen.

Dit vocht mag natuurlijk thee, koffie, sap, melk, yoghurt en bouillon zijn.

Maar als je dan weer te veel gaat drinken, dan kunnen we een watervergifting oplopen

.Water-Drinken