085 0090909 info@voedingsdeskundige.nl

Winkelmand

Leer etiketten lezen

Om te kunnen zien welke ingredienten er op de verpakking staat vermeld is het handig als je het etiket kunt lezen. Hieruit kan je veel informatie halen of je het product gaat kopen of niet.

De Wet

De regels wat er op het etiket moet komen te staan is vastgelegd in de Europese wet Voedselinformatie en in de Nederlandse Warenwet. De NVWA, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleren of fabrikanten zich wel aan deze wetten houden.

Kreten, Leuzen en de Verleiding

Verpakkingen worden zo gemaakt dat het heel aantrekkelijk is om te kopen. De plaatjes op het etiket zien er heel gezond uit, of ze beloven dat het heel gezond is en vol vezels zit, light lijkt eveneens heel gezond. Kortom veel trucjes van de fabrikanten om ons te verleiden.

Hieronder de trucjes

  1. Mooie plaatjes
  2. Light
  3. Mooie kreten en leuzen
  4. Portie grootte
  5. Alternatieve benaming voor E nummer
etiketten-lezen
Etiketten lezen

De informatie op het etiket

Op het etiket moet de onderstaande informatie bevatten:

  • voedingswaarde
  • bewaaradvies
  • houdbaarheidsdatum
  • adresgegevems waar het product vandaan komt
  • de inhoud
  • streepjescode

Waar het meest van inzit staat bovenaan en waar het minst van in zit onderaan. Belangrijk is dat je let op de hoeveelheid per portie of per 100 gram bij het vergelijken met producten.

Vergelijk de verschillende producten

Als je bij het schap staat en je hebt de keuze uit meerdere producten dan kan je op het etiket zien waar meer en minder van iets in zit. Als je wilt weten of er meer of minder zout, suiker, vet, calorieën van in zit dan loont het om de etiketten te vergelijken.

Suikers

Veel (verborgen suikers) zijn toegevoegd in producten en die kennen we onder een andere naam. De fabrikant moet dit altijd vermelden. De namen die we tegen kunnen komen zijn

  • Kristalsuiker
  • Fructosestroop
  • Lactose
  • Ahornsiroop
  • Melksuiker
  • Lactose

In de tabel staan deze suikers vermeld onder koolhydraten.

Een pak appelsap met op de afbeelding heel veel appels of sinasappelsap met sinasappelen op de verpakking is lang niet zo gezond als de verpakking doet vermoeden.

Let bij het boodschappen doen dus eens op de etiketten.