Basis Kooktips

Uit eigen ervaring door een hoge bloeddruk ben ik anders gaan koken. Omdat het zo gemakkelijk was om het weekend te vieren met afhaal eten bij de chinees of kant en klare gerechten uit de supermarkt bleek dit niet zo gezond te zijn.

In mijn omgeving hoor ik regelmatig dat ze niet zo goed weten hoe gezond te eten, want door een werkend leven is er weinig tijd om uitgebreid te koken, althans dat wordt gedacht.

In principe is er in zo’n 15 minuten een maaltijd te bereiden en hier zijn echt niet veel pannen voor nodig op het gas. Ik gebruik vaak de magnetron en 1 of 2 kookpitten.

Roerbakken

Met gerult gehakt en een paar groentes kan je snel een eenvoudig een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Gebruik bijvoorbeeld fijngesneden champignons, broccoli en spinazie met gehakt die je fijnprakt en roerbak dit in olijfolie. Je kan natuurlijk eindeloos combineren met diverse groente. Kipfilet kan ook prima met roerbakken.

Zolang de groente klein wordt gesneden, kijk maar eens zoals het wordt gedaan in het wokrestaurant, dan gaat de bereiding een stuk sneller.

Zelf bak ik niet in boter maar liever in olijfolie, boter is vetter en zouter daarom dus olijfolie. Wel even wachten tot de pan warm is maar pas op dat het niet heel heet wordt.

Aardappelen bereiden

Je vraagt nu natuurlijk “en de aardappelen dan?” Nou de aardappelen worden in de magnetron gekookt. Die doe ik in een magnetron bakje, een beetje water erbij, vervolgens ongeveer 8 minuten in de magnetron en dan het vel verwijderen.

Of Rijst, Quinoa, Pasta

Pasta of Rijst kook ik dan wel weer op de kookplaat maar dat is vrij snel klaar. Bij Couscous hoeft alleen een beetje kokend water, paar minuten wachten en lekker eten. Neem dan wel de volkoren soort, dit geeft sneller een voldaan gevoel.

Let op! Bij het eten voegen we geen zout toe! De kruiden die ik gebruik zijn veelal oregano, basilicum, zoete paprikapoeder en knoflookpoeder.

Er zijn nog veel meer tips en die zullen in een volgende post geplaatst worden.

voedingsdeskundige-slider-1