Winkelmand

De verschillende Vitaminen

We hebben Vitaminen nodig voor onze weerstand en de lichaamsprocessen in beweging te houden, dit is de hoofdzaak. De meeste Vitaminen komt hoofdzakelijk uit onze voeding. Het lichaam kan slechts een paar aanmaken en daarom is het van groot belang om een gezond eetpatroon te volgen voor voldoende variatie.

Welke vitaminen zijn er, waar zit het in en wat gebeurd er bij een tekort? Vitaminen vallen in de groep van de Microvoedingsstoffen.

Vitaminen zijn in twee groepen in te delen:

  • In water oplosbaar, Deze Vitaminen blijven circa 3 dagen in ons lichaam en wordt opgenomen in de darmen
  • In vet oplosbaar. Dit zijn de Vitaminen A, D, E en K. Deze zullen in een ander hoofdstuk besproken worden.

In het handige overzicht de verschillende vitaminen, wat doet het, waar zit het in en wat gebeurd er bij een tekort.

VitamineWat doet hetWaar zit het inWat bij een tekort?
B1(Thiamine)
Energievoorziening, Essentieel voor de werking van Hartspier en ZenuwstelselBrood, Graanproducten, Graanprod.Aardappel, Groente, Vlees, MelkPsychische afwijkingen, Geheugenverlies, Hartklachten, Depressie
B2 (Riboflavine)
Gezonde huid, Vrijmaken van energie uit vetten, eiwitten en koolhydraten Brood, Vlees, Groente, Fruit, GraanproductenHuidafwijkingen bij de mond, tong en neus
B3
(Niacine)
Energievoorziening, Voor aanmaak vetzurenVlees, Vis, Groente, Aardappel, volkorenproductenPellagra (ruwe huid), Ontstekingen, dementie, Ontsteking van de slijmvliezen mond, tong, darm
B5 (Pantotheenzuur)
Energie uit vetzuren vrijmakenVlees, Ei, Volkorenproducten, Peulvruchten, Melk, Groente, FruitBranderig gevoel in de voeten
B6
(Pyridioxine)
Belangrijk bij Afbraak en Opbouw aminozuren. 
Zorgt voor goede werking afweer systeem en het Zenuwstelsel
Vlees, Vis, Ei, Brood, Graanproducten Aardappel, Peulvruchten, Groente, Melk, KaasZuigelingen>stuipen, overgeven, gewichtsverlies 
Volwassenen> ontstekingen, depressie, vermoeidheid, zenuwstelsel
B8 (Biotine)Vrijmaken van energie uit voeding
Vorming van vetzuren 
Huid en haar gezond houden
Ei, Noten, Pinda, Melk, LeverHuidafwijkingen, Minder eetlust, Spierpijn, Depressie
B11 (foliumzuur)Aanmaak rode en witte bloedcellen, Goed voor het zenuwstelsel, Opname ijzerIn dierlijke producten: Melk, Vlees, Vis, EiAdemnood, Pijn op borst, Geen eetlust.
Werkt samen met B11
B12 (Cobalamine)Is essentieel voor lichaamsfuncties.
Beschermt tegen oxidatie
Collageen> Basis bind- steunweefsel.
Dient voor een goed werkend immuunsysteem.
Vers fruit, Groenten, Paprika, Spruiten, Tomaten, Grapefruit, Prei, Bloemkool, Broccoli, Groene kool, Kiwi, Mandarijnen, MangoBlauwe plekken
Langzame wondheling
Scheurbuik
Losse tanden/tandvlees
Sneller ziek
Vermoeidheid
C
(Ascorbinezuur)
Is essentieel voor lichaamsfuncties.
Beschermt tegen oxidatie
Collageen> Is de Basis voor bind- en steunweefsel
Dient voor een goed werkend immuunsysteem.
Vers fruit, Groenten, Paprika, Spruiten, Tomaten, Grapefruit, Prei, Bloemkool, Broccoli, Groene kool, Kiwi, Mandarijnen, MangoBlauwe plekken
Langzame wondheling
Scheurbuik
Losse tanden/tandvlees
Sneller ziek
Vermoeidheid
citrusvruchten