085 0090909 info@voedingsdeskundige.nl

Winkelmand

De verschillende dieten

Er bestaan zeer veel diëten en je hebt vast al eens geprobeerd een dieet te volgen. Een dieet kan worden gevolgd onder andere bepaalde aandoeningen, voedingsintolerantie, gewichtstoename of bij ondergewicht.

Ieder lichaam is anders en daarom moet het dieet worden aangepast per invidu. Een dieet is wel moeilijk vol te houden en de meeste mensen vallen weer terug als ze gestopt zijn met een dieet.

Als je af wilt vallen sla dan geen maaltijd over omdat je denkt dat je daarvan afvalt, het lichaam heeft voeding, brandstof, nodig en je lichaam raakt hiervan in de war en zal je daardoor juist meer gaan eten.

Probeer rustig de tijd te nemen om af te vallen. Stel geen hoge verwachtingen voor jezelf want dit kost echt tijd, alleen al om uit te zoeken naar een geschikt schema om te bewegen en een ander eetpatroon. Als je het met kleine stapjes doet houdt je het langer vol.

Hieronder een opsomming van een aantal diëten die er bestaan

  • 40 punten dieet
  • Atkinson dieet
  • Balansdag
  • Broodwissel dieet
  • Dr. Frank dieet
  • Heller dieet
  • Herbalife
  • Koolhydraatarm dieet
  • Ketogeen dieet
  • Sonja Bakker dieet

Naast dieten zijn er nog tal van operaties waarmee je kunt afvallen. Deze operatie wordt uitgevoerd bij een BMI van 35 of hoger, bij een leeftijd tussen de 18 en 65 jaar.

Deze operaties zijn mogelijk als er ziekten zijn zoals Diabetes, Hoge bloeddruk, Slaapapneu, Hart- en Vaatziekten en gewrichtsaandoeningen.

Operaties die kunnen worden uitgevoerd zijn

  • Gastric bypass
  • Sleeve operatie
  • Maagband
  • Maagballon
  • Liposuctie

Bedenkt dat een dieet dus altijd een tijdelijke verandering is. Je zult echt je eetpatroon moeten aanpassen en bewegen voor een blijvend resultaat. Het is een soort mindset, een knop die je moet omzetten. Ik weet uit eigen ervaring dat dit een switch is, maar je zult je echt beter voelen als je uiteindelijk je draai hebt gevonden.

Tips om te beginnen met afvallen

  • Sla het ontbijt niet over
  • Skip suiker, zout en vet
  • Geen kant en klare voeding
  • Maak alles vers, dus ook geen pakjes/zakjes
  • Drink water, thee
  • Geen suikerhoudende drankjes
  • Laat alcohol staan of neem 1 glas
  • Ga bewegen, wandelen, fietsen, zwemmen en bouw het rustig op
  • Veel verse groente, 2 fruit per dag
  • Kies uit de schijf van vijf
  • Neem bij voorkeur kip, kalkoen (zonder vel) en onbewerkt vlees
  • Vooral belangrijk: Neem de tijd en stel geen hoge verwachtingen
citrusvruchten
Citrusvruchten zijn gezond
We zijn gek geworden?10% korting op alles met kortingscode: Pasen10

Deze actie geldt in de hele maand April!