Winkelmand

De Blauwe Zones, waar men 100 jaar of ouder wordt

Er zijn een aantal streken in de wereld waar men de leeftijd van 100 jaar of ouder bereikt en dat is wel bijzonder te noemen want waar zou dit aan liggen? Is het iets genetisch, is het een geheim dieet? Nee niets van dat alles, het is iets wat met alledaagse dingen te maken heeft. Dan Buettner onderzocht hoe men leefde en heeft vervolgens boeken hierover geschreven en de Blue Zones is nu een uitgebreider concept geworden.

De zeven blauwe gebieden

  • Sardinië, Italië (vooral Ogliastra en Barbagia di Seùlo)
  • Acciaroli, Italië
  • Nicoyaschiereiland, Costa Rica
  • de eilanden van Okinawa, Japan
  • een gemeenschap van zevendedagsadventisten te Loma Linda, Californië
  • Öland, Zuid-Småland en Noord-Oost-Skåne, Zweden
  • het eiland Ikaria, Griekenland
japan-blauwe-zone

In de Journal of Experimental Gerontology werd Sardinië als eerste beschreven

In de Journal of Experimental Gerontology werd Sardinië als eerste beschreven met de hoogste concentratie mannelijke honderdjarigen. Gianni Pes tekende blauwe cirkels op de kaart om deze dorpen met een extreem lange levensduur te markeren en noemden dit gebied binnen de cirkel vervolgens de blauwe zone. Vervolgens heeft Dan Buettner andere  hotspots gevonden en is uiteindelijk zijn handelsmerk Blue Zones ® geworden.

Maar waarom zouden deze mensen uit de Blauwe zones dan zo oud kunnen worden? Hieronder de regels

1.Natuurlijke beweging

Men leeft in een omgeving waar beweging noodzakelijk is door bijvoorbeeld in de moestuin te werken en hebben weinig elektrische apparaten die hun hierbij helpt zowel in de tuin als binnenshuis.

tuinieren
Tuinieren is gezond

2. Geen stress

Inwoners uit de Blue Zones ervaren wel stress en veroorzaakt chronische ontstekingen, Zij hebben hun eigen routines om even ter ontspanning te kunnen komen. Zo herdenken Okinawanen dagelijks hun voorouders en Adventisten bidden dagelijks, inwoners van Sardinië houden een happy hour. En Ikarians gaan even slapen overdag.

3. 80% – 20% regel

Stop met eten als je voor 80% vol zit, bedacht door de Okinawaanse 2500 jaar oude confucianistische mantra, ‘Hara Hachi Bu’. Het verschil zit hem in de 20% tussen het niet hongerig zijn en een vol gevoel, dit zou het verschil kunnen zijn van afvallen of aankomen. In de Blauwe zones eet men de maaltijd laat in de middag of vroeg op de avond en de rest van de dag niet meer.

4. Een doel

Ze hebben een doel om ‘s ochtends op te staan, dit kan 7 jaar extra schelen.

5. Bonen

Men eet slechts 5 keer per maand vlees en verder worden er allerlei bonen gegeten zoals linzen, sojabonen, zwarte bonen en tuinbonen welke ze zelf kweken.

peulvruchten
peulvruchten in de blue zones

6. Geloof

Van de 263 honderdjarigen behoorden slechts 5 die zijn geïnterviewd waren niet gelovig. Het maakt niet uit welk geloof men had maar het bijwonen van diensten minimaal vier keer per maand zorgt voor 4 tot 14 jaar extra levensverwachting toe.

7. Wijn

Inwoners uit de blauwe zones drinken regelmatig een glaasjedoorgaans dagelijks, met mate alcohol. Het schijnt dat matige drinkers de niet drinkers overleven. Het geheim zit in 1 of 2 glazen per dag te drinken, bij voorkeur tijdens het eten of een gezellig samenzijn met vrienden.

8. Goede omgeving

Onderzoek heeft aangetoond dat roken, geluk, eenzaamheid en overgewicht erfelijk is. Mensen in de Blue Zones leven in een sociaal gunstig netwerk die gezond gedrag bevorgerd. De langstlevende mensen zijn geboren in sociale families met gezond gedrag. De Okinawanen maken groepen van 5 vrienden die elkaar levenslang zullen verbinden en ondersteunen.

9. Liefde en familie 

Geliefden en familie komen bij de honderdjarigen op de eerste plaats. Grootouders en ouders wonen bij elkaar in of wonen in de buurt. Er wordt geïnvesteerd in tijd en liefde voor hun kinderen, zodat de kinderen deze zorg later ook kunnen bieden. Ouderen gaan niet met pensioen maar blijven actief tot de dood. Ze zetten zich ook in voor hun relatie en omdat ze trouw blijven aan de partner, kan dit voor 3 jaar extra aan levensverwachting zorgen.

Buiten de bovenstaande punten zijn er nog een aantal kenmerken te benoemen zoals dagelijks wandelen, veel naar buiten, water drinken, positief denken, voldoende nachtrust.

Kunstmatige Blue Zones

Blue Zones wil nu in Amerika een gezonder patroon doorbreken met een gezondheids project om zo kosten te besparen op de gezondheidszorg. Door middel van financiering en subsidie kunnen gemeenschappen meedoen om een gezondere leefomgeving te creeeren.

Er zijn nu al een aantal positieve dalingen ervaren zoals verlaging van BMI, obesitas en roken, daling van ziekteverzuim, besparing op zorgkosten.

Er wordt niet alleen naar voeding gekeken maar ook de omgeving wordt aangepast zoals betere wandelpaden, een groenere omgeving, groeps activiteiten.

foto bluezones.com