brandend-maagzuur

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur heet ook wel Reflux wat “terugstroom”betekent. Bij brandend maagzuur stroomt een gedeelte van maaginhoud weer omhoog in de slokdarm. Hierdoor ontstaat er een pijnlijk of brandend gevoel.

Wat zijn de symptomen?

Je kan last hebben van oprispingen en geeft een pijnlijk of brandend gevoel.

Waardoor komt dit dan?

Maaginhoud is zuur, in de maag vermengt de maaginhoud met maagzuur. De sluitspier zorgt ervoor dat deze maaginhoud niet terugstroomt in de slokdarm. Als deze sluitspier niet goed werkt dan komt de maaginhoud omhoog in de slokdarm.

Dit kan komen door een zware maaltijd, overgewicht of zwangerschap.

De wand van de slokdarm heeft geen beschermlaag tegen zuur en zal dit zorgen voor klachten die een brandend gevoel geven.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die brandend maagzuur kunnen veroorzaken:

  • Roken
  • Alcohol
  • Koolzuurhoudende drank
  • Voeding (zoals citrusvruchten of scherpe kruiden, vette zoute voeding, ui) wordt in verband gebracht met brandend maagzuur
  • Middenrifsbreuk, dit is een gespierde plaat tussen borst- en buikholte. De opening in het middenrif is te groot waardoor de sluitspier niet meer goed werkt.
stoppen-met-roken

Zijn er veel mensen die last hiervan hebben?

We hebben er allemaal wel eens last van, vooral na een zware maaltijd. In het westen heeft circa 25% van de bevolking elke maand wel last en 5% dagelijks.

Vooral door de toename in overgewicht lijkt het dat de laatste jaren steeds meer mensen last hebben van brandend maagzuur.

Aanpassen van je eetpatroon

Klachten zijn te verminderen door het aanpassen van je eetpatroon. Heb je dit al geprobeerd en heb je er nog steeds vaak last van ga dan eens met je huisarts praten.

Tips om klachten te verminderen

1. Eet volgens de Schijf van Vijf

Eet vezelrijk en gezond, dit helpt bijvoorbeeld om verstopping (obstipatie) te voorkomen. Verstopping verhoogd de druk in de buikholte, waardoor maagklachten kunnen ontstaan.

2. Afvallen

Een paar kilo afvallen kan bij klachten al helpen. Want overgewicht vergroot de druk in de buikholte.

3. Niet liggen direct na het eten

Als je gaat liggen dan zal de maaginhoud makkelijker terugstromen in de slokdarm. Je maag moet eerst even rusten om het voedsel te kunnen verwerken.

4. Vermijden van zware maaltijden of vette maaltijden

Vermijd dus zware of vette maaltijden, deze verhogen de druk in de maag. Vette en zware maaltijden blijven langer in de maag en daardoor worden je klachten waarschijnlijk erger.

Mocht je na het eten toch last krijgen van brandend maagzuur dan kan een Rennie of een theelepel bicarbonaat helpen. Maar neem dus contact met de huisarts op als je hier vaak last van hebt.