Winkelmand

Alternatieve vormen van voeding

De laatste jaren zijn er steeds meer alternatieve voedingspatronen ontstaan. Veel mensen zijn minder vlees gaan eten en meer groente. Steeds meer mensen willen rekening houden met het milieu en dierenwelzijn.

We kennen de onderstaande alternatieve voedingwijzen

  • Veganisme
  • Vegetarisme
  • Ayurveda
  • Macrobiotisch
  • Orthomoleculair

Wat is Veganisme

Een veganist eet geheel plantaardig en eten geen vlees, vis, kip eieren en zuivel. Dit betekent ook dat dierlijke ingrediënten niet worden gegeten, evenals producten waar dieren in is verwerkt zoals schoenen en kleding. Tegenwoordig zijn er steeds meer plantaardige producten verkrijgbaar.

Er kunnen mogelijke tekorten ontstaan zoals Eiwit, Ijzer, Vitamine B12 en Omega 3. Om toch meer calcium binnen te krijgen wordt aangeraden om veel sperziebonen, spinazie en aardappelen te eten. Vitamine B12 kan een extra voedingssupplement of een injectie toedienen.

Veganisme-Alternatief-Eten

Wat is Vegetarisch

Een vegetarier eet geen dode dieren, dus geen kip, vlees, gevogelte en schaaldieren. Ongeveer 5% van Nederland is vegetarier, dat zijn ongeveer 850.000 mensen.

Bij vegetarisch eten kunnen tekorten ontstaan van bijvoorbeeld Vetzuren, Eiwitten, Vitamine B12 en IJzer.

Wat is Macrobiotisch

Deze gezondheidsleer richt zich op een vorm van Zenboeddhisme ontwikkeld door Japanner George Ohsawa (1893-1966). Op jonge leeftijd kreeg hij te horen dat hij nog maar een korte tijd te leven had wegens tbc en maagzweren. Hij verdiepte zich vervolgens in de oude oosterse geneeskunde en ontdekte het oeroude principe van yin en yang.

Macrobiotiek betekent ook wel “Grootleven”, Belangrijk hierbij is juiste voeding en ademhaling, voldoende beweging, eerlijkheid, goede nachtrust.

Macrobiotische voeding bestaat is hoofdzakelijk plantaardig en alle voeding dient biologisch te zijn en uit eigen streek afkomstig zijn.

Een menu bestaat hoofdzakelijk uit volle granen, daarna komen peulvruchten, groente, tofoe, tempe en seitan. Achterwege gelaten zijn zout, suiker, koffie, alcohol, tropisch fruit, fruitsappen.

Macrobiotiek is een totale andere manier en je moet hieraan wennen. O ja, die George Oshawa genas zichzelf en is toch liefst 73 jaar geworden.

Wat is Orthomoleculair

Supplementen-Orthomoleculair

De opvatting van Orthomolculair is dat ons huidig dagelijks voedsel niet voldoende is en moet worden aangevuld met voedingssupplementen. Orthomoleculair betekent “Gezond met betrekking tot moleculen”.

Een gezond voedingspatroon waarbij voeding aan bepaalde voorwaarden moet voldoen en aangevuld met supplementen.

Wat is Ayurveda

De oorsprong is te vinden in India ongeveer 5000 jaar geleden. Ayurveda betekent “Kennis van leven”. De nadruk hierbij ligt op voorkomen van ziekten, verlengen van levensduur, verjonging van lichaam.

Ayurveda streeft naar geestelijk en lichamelijk welzijn en om de juiste balans te houden wordt yoga, kruiden, massages, meditaties, speciale voeding gebruikt.

In de Ayurveda zijn er drie types waaronder je kunt vallen, Vata, Pitta en Kapha. Afhankelijk van welk type start je voedingspatroon.

Er zijn ook een aantal eetregels opgesteld, hieronder zijn een paar beschreven

  • Luister naar je lichaam of je echt een hongergevoel hebt
  • Eet rustig, niet te veel, niet te kruidig
  • Neem fruit niet bij de maaltijd maar op een ander tijdstip
  • Vers voedsel nuttigen, plantaardig en biologisch
  • Weinig frituur en geraffineerd
Ayurveda
Wat is Ayurveda