Winkelmand

Afvallen na de vakantie

Je bent lekker op vakantie geweest en genoten van de heerlijke wijntjes en natuurlijk moest je de ijscoupes ook uitproberen. Veel beweging heb je ook niet gehad want het strand was te lekker of het was te warm. Nu kom je thuis en zit je spijkerbroek toch net iets te strak. Wat kan je doen om weer in het goede patroon te komen? Hieronder enkele tips.

afval-pakket

Veel groente en fruit

In het buitenland kom je vaak ander fruit en groente tegen dan dat je gewend bent. Probeer deze in Nederland te krijgen en wissel het af met wat je normaal gesproken altijd eet. Om de juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen, kan je het beste meer groente opscheppen op je bord. En iets meer fruit eten. Een smoothie ervan maken is een goed idee, op deze manier krijg je ook groente en fruit binnen.

Water drinken

Als je de alcohol laat staan zal je zien dat dit al snel een paar kilo scheelt. Probeer meer water te drinken. Als je dit saai vindt doe er dan eens een citroenschijf in of een beetje citroensap. Een muntblaadje is eveneens heerlijk voor de smaak. Neem een flesje water mee voor onderweg en op kantoor. Zorg dat je minimaal 2 liter vocht drinkt per dag.

water-met-citroen
Water met citroen drinken

Vis eten

In het buitenland, vooral de landen rond de mediterraanse eet men veel vis. Neem dit voorbeeld eens over want het is zo gezond voor je hart- en bloedvaten, de bloeddruk gaat omlaag en je voelt je stukken beter. Een keer per week vis eten is voldoende.

Eet 500 gram vlees per week

500 gram vlees per week zou genoeg moeten zijn volgens het voedingscentrum. Het liefst onbewerkt en beperk rood vlees om volksziektes te voorkomen. Ik heb hier eerder een blog over geschreven Bewerkt vlees, eet minder vlees.

Ik ben geen fan van de vegetarische vleesvervangers omdat deze simpelweg vaak te zout zijn en er een dikke laag paneermeel opzit. Wat je dan wel beter kunt eten zijn peulvruchten, eieren en noten.

Beweeg

Bewegen om fitter te worden en af te vallen is altijd goed, het liefst in de buitenlucht om meer vitamine D te ontvangen. Ga eens wandelen in de buurt of in een mooi park, fiets, doe yoga of (thuis) fitness. Elke dag bewegen is beter, maar een paar keer per week is eveneens goed.

Geen suiker

Koop geen koekjes, gebak en doe geen suiker in je koffie of thee. Als je suiker laat staan dan zal dit zeker schelen in je gewicht met afvallen. Laat donuts, ontbijtkoek en alles waar maar suiker in zit achterwege.

Met de bovenstaande informatie moet het zeker gaan lukken om weer in je spijkerbroek te komen. En probeer het voort te zetten. Je hoeft echt niet op dieet maar het is het aanpassen van je eetpatroon. Succes!